معماری پارامتریک چیست ؟

این معماری سبک جدید و تکامل یافته ی معماری است. فرمی از کمک طراحی رایانه و فنآوری (CAD) که به عنوان ابزاری برای طراحی پروژه های ویژه است و به طراحان برای بهینه سازی و بهبود پروژه هایشان کمک کرده است.

معماری پارامتریک دارای پارامترهایی برای طراحی طیفی از پروژه ها در مقیاس کوچک و مقیاس بزرگ طراحی شهری است. در طی سال ها هم کنشگرهای طراحی به نحوی توسعه یافتند تا در مدلسازی پارامتریک تحول ایجاد و سبب آزادی در طراحی شده است. معمار ایتالیایی «لوئیچی مورتی» از اولین معمارانی است که بر روی معماری پارامتریک با کاربرد ریاضیات برای خلق اشکال جدید کار کرده است. در سال ۱۹۵۷ وی موسسه ای برای تحقیقات عملی و ریاضیات کاربردی تاسیس کرد تا به مدلسازی پارامتریکی برای فرم جدید با استفاده از نظریه های نوین ریاضی در طراحی برسد.

 

‎معماران سبک معماری پارامتریک

زاها حدید.
پاتریک شوماخر.
لوئیچی مورتی.
سانتا کالاتراوا.
فرانک گری.
برنهارد فرانکن.
فرناندو رومرو.
پارامتریک به این معناست که ، زمانی فرمی از هنر و‌ معماری را طراحی می کنید، پارامترهای قطعی برای ساختار آن ها در نظر گرفته می شود اما راه حل های نهایی توسط معماران یا طراحان قابل کنترل نیست. تفکر طراحی پارامتریک تغییر و تحول در طرز فکر بین تحقیق و‌ راه حل ها ی تعریف شده است. طراحی مراحل ویژه و عوامل کاربردی برای دستیابی به معماری پارامتریک الزامی است. کاربرد الگوریتم و روش های محاسباتی پیشرفته در این سبک تنها برای طراحی اشکال نیست، بلکه خلق احتمال های غیرممکن است.

‎اصول معماری پارامتریک

طراحی پارامتریک امکان مدلسازی سه بعدی را سهولت بخشیده است و آزادی در هر مرحله ی طراحی را بنا بر راحتی طراحان فراهم آورده است,مدلسازی پارامتریک از الگوریتم استفاده کرده است که سبب سرعت و‌سهولت در فرایند طراحی شده بدون این که کیفیت طراحی خدشه دار شود, معماری پارامتریکحوزه ی یافتن اشکال نوین رابا کمک فنآوری وسعت بخشیده و امکان ساخت سازه های پیچیده را فراهم کرده است.

‎طراحی معماری پارامتریک

مدلسازی هندسی معماری پارامتریک حوزه ای از مطالعه الگوریتم هاست که هندسه را محاسبه می کند.از سال ۲۰۰۳ و ظهور نرم افزار جدید پارامتریک همانند «گرس هاپر» و «راینو»، بازنمود طرح مایه طراحی دربرگیرنده الگوریتم هایی است که توسط زبان برنامه نویسی بصری که به مدلسازی سه بعدی اختصاص دارد قابل دستیابی است. کاربران با دانش مقدماتی هندسه سه بعدی مدلسازی می توانند سلسله مراتب روابط را درک و ساخت هندسه را به شکل ارتباطات صفحات و گره ها به طور خودکار امکان پذیر سازد.

‎معماری پارامتریک ساختمان

با استفاده از نرم افزار پارامتریک، معماران قادر به مطالعه ی روابط و مشارکت جنبه های نوین ساختمان سازی هستند از آن جمله اند مصالح، فنآوری تولید ساخت و ویژگی های سازه در فرایند طراحی. همچنین طراحی پارامتریک معماری ساختمان تولیدی، واکنشی و تکراری است. طراحی پارامتریک توسط معمارانی نظیر فرانک گری پیشتاز شد، کسی که به بهره برداری از فنآوری دیحیتال پرداخت که در ابتدا در صنعت هواپیما و خودرو و سپس معماری به کار گرفته شد. در ساختمان پارامتریک روش های جدیدی برای کنترل فرم ارایه شد و طراحی معماری پارامتریک به معمار اجازه داد تا نسبت به بافت، محیط و قوانین و مقررات واکنش نشان دهند، و به طور کامل فرایند دیجیتالی از طراحی تا ساخت ایجاد شد.

‎آثار برتر معماری پارامتریک

مدل شهر استانبول در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت معماری زاها حدید.
پروژه «ساينو استیل» در شهر «تیانجین» چین.
غرفه نمايشگاهی شركت «بی.ام.و» در نمايشگاه سال ۱۹۹۹ فرانکفورت.
غرفه Dragon Skin.

 

موزه سمیه در مکزییتی.

 

 

ایران ارشیتکت کار طراحی ,پارامتریک ,معماری ,مدلسازی ,جدید ,الگوریتم ,طراحی پارامتریک ,معماری پارامتریک ,‎معماری پارامتریک ,برای طراحی ,فرایند طراحی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم دانلود رایگان فیلم و سریال دژ مستحکم دفترچه خاطرات یک زن دختر اشک diox emeriefrdel08 Accueil وبلاگ آموزشی پارس نت